Monday, July 23, 2012

Iftar 2

 

Alhamdulillah... hari ini sudah masuk hari ke3 Ramadhan... Laungan selawat ke atas Junjungan Nabi Muhammad s.a.w bergema saban malam... Selawat kepada Nabi Muhammad SAW merupakan ibadah yang mulia dan terpuji. la mengandungi berbagai-bagai kelebihan dan keistimewaan bagi mendapatkan pertolongan dan perlindungan dari Nabi Muhammad SAW serta memperolehi ganjaran yang besar dari Allah di hari akhirat kelak.  Marilah kita berselawat tanda kita mengingati baginda Nabi Muhammad SAW.

  

Baiklah... mari kita ke dapor pulak... Anak-anak sudah balik ke asrama, tinggal kami 3 beranak saje berbuka semalam.  Juadah kami yang ringkas... popia inti sayur, sup ikan merah, terung goreng belacan dan macam biasa buah tamar pemanis mulut.


POPIA SAYUR

Bahan Inti:
Kobis
Lobak merah
Kacang panjang
Sengkuang
Telur
Bawang Putih

Bahan lain:
Kulit popia readymade
Minyak
garam

Cara-cara

1.Panaskan minyak dan tumis bawang putih sehingga naik bau.
2.Pecahkan sebiji telur dan kacau. 
3.Masukkan sedikit garam.
4.Masukkan sayur2an yang sduah dipotong halus.  Kacau dan angkat.
5.Ambil sekeping kulit popia, letakkan inti dan gulung.
6.Goreng popia dalam kuali panas sehingga warna kekuningan.
7. Sedap dicicah dengan sos cili kegemaran. 
Cubalah....

9 comments:

Cheq Sue said...

haaaa.... nasib baik semalam dah makan kat rumah member... kalau tak nak kena buat jugak ni kak... :0

tun_telani said...

salam kak gee.. sedap! kalau kt umah tun, awal2 puasa mmg dh ada dh mama tun buat popia nih.. kt sini xleh buat sbb kulit popia yg jual semua jenis yg serap minyak :( last buat popia, nk habis minyak satu kuali serap dlm popia. nk mkn pun x sanggup.

Qasey Honey said...

asslm Kak G...fav QH jugak kuih ni...nk g cari la lepas ni...nmpk sedap sgt tu...

Qasey Honey said...

asslm Kak G...fav QH jugak kuih ni...nk g cari la lepas ni...nmpk sedap sgt tu...

yan's cottage said...

salam kenal.....
terima kasih sudi singgah blog yan..
sedapnya kuih tu.....kegemaran yan
tu....!!!!!suka makan dengan sos yg
banyak....

nOOrsha said...

salam ramadhan kak gee..sedapnye popia sayur..rangup nampaknye tu :)

Mas Sani said...

salam ziarah kembali :)

betnya popiah...buat sendiri lg puas hati kan :)))

izahdaut said...

saya tak pernah buat popia kak. terbuka rahsia lak. hehehe.. biasanya makan beli je. dulu kat keramat ada popia besstt sangat. tapi sejak duk ampang ni xtau kat mna popia sedap. gamaknya kene buat sendirik ek :-)

Aymy With L♥ve said...

Assalamualaikum Kak Gee... Baru rancang nak buat popia esok... Dah nampak kat sini... Cuci mata dululah hari ni... :)